2021. szeptember 24.
Sportszülői Mentorprogram 2. rész - Halas Eszter
A női akadémiánk sportdietetikusa a helyes táplálkozás fontosságáról.

Az elmúlt hetekben elkezdtük az akadémiai felméréseket, melynek keretein belül készült InBody testösszetételmérés, 4 napos táplálkozási napló, megkezdődött a csapatok vérvétele a laborvizsgálathoz és számos kérdőívet töltöttek és töltenek ki a játékosok, melyek segítségével komplex képet kapunk az állapotukról. A már kiértékelt kérdőíveknek és naplóknak köszönhetően látszik, hogy szoros összefüggés van a sérüléssel töltött napok száma, a játékosok testükről alkotott véleményei és a kapott eredmények között.

Többek között a LEAF-Q (alacsony energiaellátottság női sportolóknál kérdőív) segítségével mérem fel a játékosok táplálkozásából felmerülő problémákat és azok lehetséges következményeit. Az alacsony energiaellátottság az energiabevitel (táplálkozás) és a fizikai aktivitásra fordított energia aránytalansága, melynek következtében nem marad elég energia a szervezet számára az egészség és a teljesítmény biztosításához szükséges funkciókhoz. Az alacsony energiaellátottság az egész szervezetre hatással lehet. Érintheti az anyagcserét, a hormonháztartást, a csontegészséget, a menstruációs ciklust, az immunrendszert, az emésztőrendszert, a szív-, és érrendszert, a pszichét, a növekedést és a fejlődést, továbbá a hematológiai paramétereket is.

Az adatok folyamatos kiértékelése során egyértelműen látszik, hogy mennyire érinti a női labdarúgókat is a sportban gyakori alacsony energiaellátottság, ami pedig a relatív energiahiány a sportban (RED-S) kialakulásához vezethet, így rendkívül fontos, hogy megelőzzük vagy kezeljük a már kialakult problémát. Az energiaellátottság az energiabevitel és a fizikai aktivitás energialeadásának különbsége (kcal) egységnyi zsírmentes testtömegre (kg) (FFM - fat free mass) vonatkoztatva, amit az InBody és a táplálkozási napló eredményei segítségével számoltam ki.

A korábbi és a jelenlegi tapasztalatok alapján az utánpótlás korú labdarúgóknál az alábbi problémák figyelhetők meg: az edzések, mérkőzések körül nem megfelelő összetételű és mennyiségű étkezések. Gyakori, hogy edzés előtt nem esznek, edzések, mérkőzések után sokszor órákig nem töltenek vissza a játékosok, mely többek között a regeneráció eltolódását okozza. A folyadékbevitel sok esetben alacsony, zöldségek, gyümölcsök pedig szinte alig fordulnak elő az étkezésükben. Az alacsony szénhidrátbevitel a női labdarúgásban is megfigyelhető, a profi magyar és nemzetközi férfi labdarúgók szénhidrátbeviteléhez hasonlóan. Ennek hátterében főként a hiányos táplálkozási ismeretek, a nem megfelelő előkészületek állhatnak, amin a női akadémiai Elit Program keretében dolgozni fogunk, hogy fejlődjön.

Női labdarúgóknál is gyakran találkozhatunk extrém alacsony energiabevitellel, ami rendellenes étekezési szokásokra (disordered eating), akár evészavarokra (eating disorders) is utalhat. A különféle kérdőívek arra is rávilágíthatnak, hogy milyen a játékosok kapcsolata a testükkel, amit nagyban befolyásolhatnak a felnőttek, kortársak megnyilvánulásai, továbbá a közösségi média negatív hatásai is.

A rendellenes étkezési szokások és az evészavarok kockázati tényezői: túl fiatalon kezdődő sport-specifikus edzés, az edzésmennyiség hirtelen megnövekedése, diéta a nyerés és a soványság miatt, túledzés, sérülések, krónikus diétázás, testsúlyingadozás, nagy nyomás a testsúlycsökkenésre illetve a testösszetétel változtatására, perfekcionizmus, megfelelési kényszer.

Éppen az előbb említett problémák miatt elengedhetetlen, hogy sportpszichológussal is együtt dolgozzunk, aki fel tudja deríteni a rendellenes étkezési szokások mögött húzódó lelki eredetű problémákat. Hiszen sok esetben a pszichológiai támogatás az első táplálkozással kapcsolatban felmerülő problémák esetében is. Így könnyebben felismerhető és megelőzhető az evészavarok kialakulása is.

Mivel női sportolókról beszélünk, ezek a kérdések még kiemeltebbé válnak a korukból adódóan is. A serdülőkor az egyik legérzékenyebb időszak a lányok életében, ezért rendkívül fontos, hogy ezeket a problémákat hogyan közelítjük meg. Nagy hangsúly van az időben történő felismerésen is, hogy aki segítségre szorul, minél hamarabb megfelelő szakemberhez kerülhessen.

A játékosok ciklusát is szeretnénk monitorozni, hiszen ennek nagy szerepe van az edzések, táplálkozás során, és rávilágíthat a fent említett problémákra is. Kiemelten ebben a témakörben is szeretnénk majd előadásokat tartani.

Sportdietetikusként pedig rendkívül fontosnak tartom, hogy élmény legyen a táplálkozás a lányok számára és úgy éljék meg az akadémia bővülését dietetikai téren, hogy mennyi új és izgalmas ötletet tudnak beilleszteni a táplálkozásukba, nem pedig úgy, hogy diétákban kelljen gondolkodniuk és rettegjenek az ételektől. Szeretném ezt a mentalitást átadni a lányoknak, hogy harmonikus kapcsolatot tudjanak kialakítani mind a testükkel, mind pedig az ételekkel, mely segítségével boldog és kiegyensúlyozott labdarúgókká válhatnak. Így mentálisan is sokkal stabilabb alapokra építhetnek az élet további területein is. Ezért fogunk dolgozni nap, mint nap!

„Mindent az utánpótlásért”

Cikkajánló

Gólgála az örökrangadón: 7-1-re kiütöttük az MTK-t!

Női labdarúgócsapatunk a kupasiker után a bajnokságban is nagy különbségű sikert aratott a rangadón.

Örökrangadóval folytatjuk a bajnokságot

Az MTK elleni bajnoki előtt vezetőedzőnk, Vágó Fanny osztotta meg várakozásait.

A távozó középpályás: „A Fradi az én magyar családom”

Búcsúinterjú a női focistákkal két aranyat nyerő Betsy Brandonnal, aki a nyáron különleges dolgot tett.

Címvédőhöz méltó siker! Idegenben ütöttük ki az MTK-t

Női labdarúgócsapatunk 4-0-ra nyert az örökrangadón, így továbbjutott a Magyar Kupában.

Vágó Fanny: „Bármilyen sportot szívesen kipróbálunk”

Címvédő női focistáink a Padel nevű sportágba kóstoltak bele – VIDEÓ!

Bombagóllal és légiósunk első találatával jött a siker

Nézze meg, hogyan fordított és nyert hátrányból a Fradi bajnokcsapata - VIDEÓ!

Hátrányból felállva, szép győzelem a DVTK ellen

Női címvédő labdarúgócsapatunk nehéz első félidő után 3-1-re nyert a Diósgyőr ellen.

Három pontot ért a három gól

Női labdarúgócsapatunk magabiztos győzelmet aratott az öt mérkőzés óta nyeretlen Astrával szemben.

close
Facebook Youtube Instagram TikTok
Viber Spotify Linkedin
close
Fradi most
Fradi most