2021. október 14.
Sportszülői Mentorprogram 5. rész – Göblyös Dávid
„Akadémiánkon a cél, hogy minél több utánpótláskorú játékost tudjunk a profi labdarúgásba beintegrálni.”

Az erőnléti edzések témájával folytatjuk Szülői Mentorprogram sorozatunkat. Itt egyik nagy célunk, hogy hétről hétre egyre több információval lássuk el a szülőket, így még jobban megnövelve az esélyét annak, hogy a gyerekek a lehető legtöbbet hozzák ki karrierjükből.

Az első részben Lázár Pál, az Elit Program csoport vezetője foglalta össze, hogy mi is valójában ez a program, és azon belül a sportszülői mentorprogramunk. A második részben Halas Eszter női akadémiánk sport-specifikus dietetikai szakember sorait olvashattuk a sporttáplálkozás fontosságáról. Ezután a mentális felkészítés fontosságát emeltük ki Csigi Eszter és Hajdú Anna segítségével, majd Rózant János az akadémia egyéni labdarúgó képzőjének írását ismertettük. A következő témánk az erőnléti edzések fontossága, Göblyös Dávid erőnléti edzőnk szemlélteti ezt.

Az idei szezontól az erőnléti edzések heti periodizációja az akadémiai korosztályoknál teljesen megváltozott a tavalyi évhez képest.  Az edzéseken dominánsan megjelennek az erőnléti blokkok, melyek azért nagyon fontosak, mert a mai modern labdarúgásról elmondható, hogy sokkal jobban tudja érvényesíteni az akaratát a pályán az a játékos, aki magas szintű fizikális kvalitásokkal rendelkezik.

Kutatások azt bizonyítják, hogy a játék felgyorsult, a magas intenzitású zónában megtett futások volumene nőtt, a sprintek száma több lett, mérkőzés közben a játékos regenerációs ideje jelentősen csökkent.

Akadémiánkon a cél, hogy minél több utánpótláskorú játékost tudjunk a profi labdarúgásba beintegrálni. Ezek elvek alapján állítottuk össze az erőnléti programunkat.

Bemeneti felmérésekkel kezdtük az alapozó időszakot, melyeket visszamérünk időközönként, így folyamatosan monitorozni tudjuk a játékosok teljesítményét. A teszteket úgy alakítottuk ki, hogy minden motoros képességre kiterjedően átfogó képet kapjunk a játékosok fizikai állapotáról. A motorikus felmérések közé tartozik a sprint teszt (5-10-30 m), a helyből távolugrás, az aciklikus power teszt, a függőleges felugrás (CMJ), az agilitás teszt , a gyorsasági állóképesség aktuális szintjének meghatározására pedig YoYo IRL1 tesztet használunk.

Egy éve folyamatosan méréseket végzünk a játékosokon, így össze tudjuk hasonlítani az eredményeiket saját korábbi eredményeikkel, illetve a korosztályos nemzetközi „elit” posztspecifikus szinttel.

Az erőnléti szekció fontosnak tartja, hogy terhelés előtt képet kapjon a játékosok fizikális és idegrendszeri állapotáról, hiszen így minimalizálni tudjuk a sérülések kialakulásának kockázatát. Készenléti tesztként a függőleges felugrás tesztjét (CMJ) alkalmazzuk, ami képet ad a játékosok idegrendszeri fáradtságáról. A női labdarúgók sokkal sérülékenyebbek és kevésbé terhelhetők a havi menstruációs ciklusuk idején. A fáradt vagy ciklusban lévő lányok külön erőnléti munkát végeznek, ahol csökkentjük számukra a terhelési összetevőket.

Megfelelően előkészített és felépített erősítő programunk megalapozza a játékosok fejlődését. A legkisebb korosztályokban előkészítő jelleggel preventív erőfejlesztést végzünk azzal a céllal, hogy előkészítsük a szervezetet a nagyobb terhelésre. A fiatal korba végzett erősítés pozitív hatással van a porcokra, szalagokra. Az LTAD modell alapján alakítottuk ki az erőfejlesztési struktúránkat, figyelembe véve a PHV alapú fejlesztést.

Első lépésként a játékosok funkcionális mozgásminta-szűrésen vesznek részt, mely hét feladat elvégeztetésével azonosítja az aránytalanságokat, diszfunkciókat, képet ad a mobilitás- és stabilitásbeli hiányosságokról. A mérés eredményei alapján pedig   egyénre szabott korrekciós gyakorlatokat végeznek a játékosok heti rendszerességgel.

Az erőnléti edzéseken a fő szempont, hogy globálisan fejlesszük az alapképességeket. Ha a játékos ízületi mobilitása (ízületi mozgástartománya), stabilitása (testtartás megőrzésének képessége) rendben van, akkor kezdjük a játékos terhelését. A mért eredmények alapján általánosságban elmondható, hogy a hátsó izomlánc mellet a boka mobilitása fokozottan fejlesztendő területnek számit a korosztályokban.

A játékosok megfelelő alapképességekkel és erőbázissal rendelkezve kezdik meg a labdarúgóspecifikus erőfejlesztő programunkat. A cél olyan gyakorlatok végrehajtása, melyek sportágspecifikus transzferhatást váltanak ki a pályán. Minden foglalkozáson törekszünk arra, hogy edzésprogramunk szisztematikusan felépített, tevékenység specifikus és progresszív legyen. Ezáltal biztosítjuk, hogy minden edzés kihívást jelentsen a játékos számára létrehozva az edzési adaptációt.

Labdarúgóedzéseinken a vezetőedzőkkel kooperálva alakítjuk ki a játékterületek méretét és a terhelés mértékét. A sérülésrizikó csökkentésének érdekében fontosnak tarjuk, hogy megfelelő élettani terhelés mellet a mechanikai terhelés és a lokomotorikus terhelés kiegyenlítetten jelenjen meg a heti munkában. Célunk, hogy párharcerős, robbanékony, agilis játékosokat képezzünk, akik nagy terhelést követően gyorsan regenerálódnak.

Azok a játékosok, akik a hétvégi bajnoki mérkőzésen 60 percnél kevesebbet játszottak, a mérkőzést követő edzésen kompenzációs munkát végeznek, ahol megkapják a mérkőzésterhelést. Így biztosítani tudjuk a vezetőedzők számára, hogy a keret minden tagja topformában várja a következő megmérettetést.

A regenerációs protokollunk szerves része az erőnléti munkának. A játékosok edzés közben való folyadék pótlása, a terhelést követen 20 percen belüli glikogénraktárak  visszatöltése, masszás, Game Ready, SMR henger, sportolói életmód, megfelelő mennyiségű és minőségű alvás mind  segíti a regenerálódást a nagyobb teljesítmény leadása érdekében.

Célunk az akadémián, hogy olyan tudatos sportolókat neveljünk, akik segítségünkkel elérik teljesítőképességük maximumát, példamutató magatartásukkal és teljesítményükkel meghatározó alakjai lesznek a magyar női labdarúgásnak!

Cikkajánló

Huszonkilenc gól, megérdemelt győzelmek a PMFC ellen

Hét forduló után is veretlen mindhárom korosztályos csapatunk a bajnokságban.

Sportszülői Mentorprogram 6. rész – Jákri Orsolya

„Masszőrként a teljesítményfokozás és a sérülések kockázatának a csökkentése a célom.”

Meg sem álltunk 21 gólig

Gólzáporos győzelem a Szent Mihállyal szemben a bajnokság 8. fordulójának szerdai játéknapján.

Gólgazdag döntetlen az MTK ellen az U15-ösöknél

Fordulatos mérkőzésen az MTK kétszer is vezetett U15-ös csapatunk ellen, de sikerült pontot mentenünk.

Értékes pontot szerzett az U19 az MTK ellen

3-3-as döntetlent játszott a nagy riválissal szemben Szeitl Szilvia csapata.

Ismerd meg az akadémia szakembereit - 2. rész

A legújabb cikkünkben Szeitl Szilviát, az U19-es lánycsapat vezetőedzőjét mutatjuk be.

Sportszülői Mentorprogram 4. rész – Rózant János

Sorozatunk következő részében a női akadémia labdarúgó egyéni képzőjének a gondolatait olvashatják.

Ismerje meg az akadémia szakembereit - 1. rész

Új cikksorozatot indítunk, ahol a leány akadémiai szakemberekkel beszélgetünk a futballról és minden másról.

close
Facebook Youtube Instagram TikTok
Viber Spotify Linkedin
close
Fradi most
Fradi most